דף הבית » קופת גמל-חסכון לנכדים

קופת גמל-חסכון לנכדים

קופת גמללאורך עשרות שנים, קופות גמל היו אחת מאפשרויות החיסכון המועדפות עבור עשרות אלפי ישראלים, כאשר קופת הגמל, במהותה, מהווה אפיק חיסכון המיועד לפרק זמן של 15 שנה ומעלה, כאשר קופת הגמל מזכה במספר הטבות מס, המטיבות משמעותית עם המבוטח ביחס לאפיקי חיסכון שונים בעלי אופי דומה.

בהתאם למנטליות הישראלית המושרשת של דאגה לילדים מגיל שנה ועד גיל 100, הורים רבים בחרו לנצל את יתרונות החיסכון בקופת גמל, ופתחו חיסכון על שם ילדם, על מנת שלאחר מספר שנים, ומשעה שהילד ישתחרר מהצבא או יחל בלימודים גבוהים, סכום החיסכון ישתחרר ויעמוד לרשותו.

במהלך השנים האחרונות בפרט, ולאור שיעור הריבית הנמוך במשק שהפך את תוכניות החיסכון הבנקאיות למוצר לא אטרקטיבי, עוד ועוד הורים אימצו את קופות הגמל כאפיק חיסכון לילדים, ולא למטרתן המקורית – כאפיק חיסכון אישי לפרק זמן בינוני-ארוך. מצב עניינים זה, בנוסף למספר כשלים נוספים בשוק ההון בישראל, הוביל לרפורמה חדשה, ״רפורמת בכר״, אשר נכנסה לתוקף בתחילת שנת 2006, והובילה לשינויים מהותיים במבנה שוק ההון בישראל, ולרבות בכל הנוגע לחיסכון בקופות גמל.

קופת גמל כאפיק חיסכון לילדים – מה השתנה?

טרם כניסת הרפורמה לתוקף, הורים יכלו לפתוח קופת גמל ייעודית, אשר נרשמה מלכתחילה על שם הילד, והייתה ניתנת לפדיון בכל זמן שהוא לאחר חלוף פרק זמן מינימאלי של 15 שנה. הפדיון היה ניתן להיעשות בצורת מענק כספי מלא, ובהתאם להחלטתו של הילד עצמו.

בעקבות רפורמת בכר, אשר כאמור נכנסה לתוקף בתחילת 2006, אופיין של קופות הגמל עבר שינוי מהותי, אשר אף עוגן בחוק ובנהלי משרד האוצר. החל מאותה שנה, פדיון קופת גמל ניתן להיעשות אך בהגיעו של החוסך, על שמו רשומה קופת הגמל, לגיל הפרישה מעבודה, ולא טרם לכן. הדבר נוגד בפועל את מטרתם של ההורים, אשר מעוניינים כי ילדם יוכל לעשות שימוש בכספים אלו לאחר השחרור מהצבא, ולא רק עם הגיעו לגיל הפנסיה.

בהמשך, במהלך שנת 2008, נקבע גם כי בניגוד למצב העניינים הקודם, ובמטרה להבטיח כי קופת הגמל אכן תשמש למטרתה העיקרית, ולא כאמצעי חיסכון לילדים, לא ניתן עוד למשוך את הסכום שהצטבר בקופת הגמל בבת אחת, כי אם רק באמצעות קצבה חודשית. גם שינוי זה פגע מהותית באטרקטיביות של קופות הגמל כאמצעי חיסכון המיועד עבור ילדים, ובפועל, לאחר השינוי, קופות הגמל אכן הפכו לאמצעי לא רלוונטי עבור חיסכון לילדים, לפחות בעיני הציבור הרחב.

קופת גמל כאפיק חיסכון לילדים – מתי כן רלוונטי?

אף שבעקבות השינויים האחרונים שעברו קופות הגמל, ניצולן לצורך אפיק חיסכון ייעודי לילדים הפכה ללא רלוונטית עבור מרבית האוכלוסייה, הרי שבמקרים מסויימים, כן ניתן לעשות בהן שימוש למטרה זו.

עם זאת, חיסכון מסוג זה אפשרי רק בהבנה כי קופת הגמל לא רשומה על שם הילד לו מיועד החיסכון, כי אם על שמו של הורה, אשר מצוי שנים ספורות טרם גיל הפנסיה. במצב מסוג זה, ובהנחה שההורה לא יידרש לכספים אלו, הילד יוכל ליהנות מהם במועד הגעתו של ההורה לגיל הפרישה.

אמנם, אין ספק כי מצב עניינים זה אינו נוח, במיוחד בהשוואה למצב העניינים הקודם. עם זאת, עקב הריבית האפסית המוצעת במרבית תוכניות החיסכון בימינו מחד, והטבות המס אשר חלות ביחס לחיסכון בקופת גמל מאידך, קיימים מקרים בהם חיסכון מסוג זה עשוי להתברר כאפיק החיסכון הטוב ביותר עבור הילד או הילדה, וזאת כמובן בהתאם לכל מקרה לגופו.

 

אולי יעניין אותך גם:

קורס כתיבה יוצרת לגיל הזהב – אף פעם לא מאוחר להתחיל ליצור

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715442

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר