דף הבית » החזרי מס לשכירים וגמלאים

החזרי מס לשכירים וגמלאים

החזרי מס לשכירים וגמלאיםבהתאם לחוק בישראל, כל תושב ישראלי מחויב בתשלום מיסים רבים, חלקם מיסים ישירים המקוזזים ישירות מהכנסתו (כדוגמת מס הכנסה), וחלקם מיסים עקיפים (כדוגמת מע"מ או מס רכישה).

אחד מהמיסים העיקריים, המהווה חלק משמעותי מהכנסותיה הכוללות של המדינה ממיסים, הוא מס הכנסה, אשר בגינו כל תושב ישראלי מחויב בהתאם לגובה הכנסתו החודשית, בין אם כשכיר ובין אם כעצמאי.

עם זאת, ובעקבות השינויים חסרי התקדים שעבר שוק התעסוקה בישראל במהלך העשורים האחרונים, המקרים בהם אדם החל לעבוד במקום מסוים מייד לאחר סיום לימודיו, ופרש לגמלאות לאחר 40 שנה מאותו המקום בצירוף הקדשה ושעון זהב, הפכו לנדירים ביותר, כאשר בימינו, מרבית העובדים מתניידים בין מספר רב של מקומות עבודה עד ליציאתם לפנסיה. מצב מסוג, זה, בנוסף להשפעתו השלילית על גובה הפנסיה לה יזכו בסופו של דבר, מוביל במקרים רבים גם למצב של תשלום יתר מס הכנסה, אשר בגינו העובד זכאי לקבלת החזר כספי וזכויותיו מהמוסדות.

החזרי מס לשכירים וגמלאים – מתי?

מרבית המקרים המזכים את העובד בהחזרי מס מתייחסים לאותם המצבים בהם העובד לא קיים רצף תעסוקתי לאורך שנות עבודתו. כידוע, תשלום מס הכנסה נקבע בחישוב על סמך ממוצע הכנסותיו של העובד לאורך שנה שלמה. משכך, במידה ובמהלך שנה ספציפית, העובד לא היה מועסק בפועל חודש או יותר, הרי שממוצע מס ההכנסה גבוה יותר מהתשלום הנדרש בפועל, ואת ההפרש העובד זכאי לקבל בתור החזר מס.

מקרה נוסף, בגינו עובדים רבים בישראל זכאים לקבלת החזרי מס, הוא במצב בו העובד זכאי ליהנות מנקודות זיכוי מסוימות במס הכנסה (לדוגמא בגין סיום לימודים אקדמאיים, חיילים משוחררים, תושבים המתגוררים ביישובי ספר, ועוד), אשר לא נוצלו בפועל. במצב מסוג זה, העובד זכאי ליהנות מהחזרי מס רטרואקטיביים בגין הסכום העודף ששולם, אשר עשוי להצטבר לסכומים ניכרים לאורך השנים.

החזרי מס לשכירים ולגמלאים – איך מבוצע בפועל?

בעוד שכל אזרח בישראל זכאי לקבלת החזרי מס בגין תשלום מס יתר, מה שמהווה למעשה זיכוי בגין חיוב שגוי שנגבה ממנו, הרי שהדרך לקבלת הזיכוי היא פעמים רבות לא פשוטה. היא עלולה אף לייאש תושבים רבים אשר חוששים מעימות מול רשויות השלטון והמנגנונים הבירוקראטיים המסועפים המאפיינים מוסדות אלו.

ככלל, לצורך קבלת החזרי מס, על התושב לפנות למשרדי מס הכנסה בבקשה מתאימה, וזאת על גבי טופס בקשה להחזר מס, בצירוף טפסי 106 בגין כל שנות עבודתו כשכיר, וכן אישורים מטעם המוסד לביטוח לאומי המצדיקים את קבלת ההחזר, ומפרטים את נקודות הזיכוי ממס שהועמדו לזכותו לאורך השנים.

לאחר הגשת הבקשה, זו מועברת לבחינה על ידי פקיד השומה במס הכנסה, כאשר זמן הטיפול מתמשך לכל הפחות כ-6 חודשים, ובמרבית המקרים בין 9 חודשים לשנה. במידה ולאחר בחינת הבקשה, נמצא כי הפונה אכן זכאי ליהנות מהחזרי מס, הרי שהסכום העודף יועבר ישירות לחשבון הבנק שברשותו, כפי שצוין על גבי טופס הבקשה.

חשוב לציין בהקשר זה, כי במקרים רבים, הגשת הבקשה, כמו גם ההתנהלות מול רשויות מס הכנסה, עלולה להיות משימה מפרכת, אשר גוזלת זמן רב, ולא תמיד מסתיימת בהצלחה. מסיבה זו, הפתרון הטוב ביותר במקרים רבים הוא לבצע את ההליך בתיווכו של רואה חשבון מוסמך, אשר מרכז את מלוא המסמכים ומבצע את החישוב הכולל, ואף פונה בשם האזרח לרשויות המס. מה שמקנה לרוב ראש שקט, ובמרבית המקרים – טיפול מהיר יותר בבקשה ואחוזי הצלחה גבוהים יותר בסופו של דבר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715442

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר