דף הבית » השכלה בגיל מבוגר – לימודים אקדמאיים

השכלה בגיל מבוגר – לימודים אקדמאיים

לימודים אקדמייםבמהלך העשורים האחרונים, הודות לעלייה הניכרת בתוחלת החיים מחד, ופתיחתן של מכללות ושלוחות אקדמיות שונות בכל רחבי הארץ מאידך, רבים מבני גיל הזהב מחליטים להירשם ללימודים אקדמאיים.

הם מוצאים עצמם משתתפים בהרצאות, לוקחים חלק בתרגולים, ומגישים עבודות לצידם של הסטודנטים הצעירים שברובם אך סיימו צבא. למרות מה שנהוג לחשוב, לא מדובר עוד במקרים חריגים, כי אם בתופעה הולכת וגוברת, אליה יותר ויותר מוסדות אקדמאיים מתייחסים ישירות.

חרף האמור, רישומם של בני גיל הזהב למוסדות אקדמאיים אינו דומה לרישומם של צעירים אשר זה עתה סיימו צבא. ככלל, וכפי שמרבית האוניברסיטאות והמכללות האקדמיות בארץ כבר הבינו, סטודנטים בני גיל הזהב באקדמיה מהווים קהל יעד מובחן, אשר דורש במקרים מסוימים התייחסות מיוחדת, וכך אכן נעשה, ביותר ויותר מקרים.

לימודים אקדמאיים בגיל מבוגר – סיבות ויתרונות

בניגוד לסטודנטים צעירים באקדמיה, אשר מעוניינים ברובם המוחלט בהשגת תואר אקדמאי לצורך השתלבות בשוק העבודה, תוך שדרוג מעמדם המקצועי ושכרם החודשי, הרי שבכל הנוגע לסטודנטים בגילאים מבוגרים יותר, ובפרט אלו אשר מצויים לאחר גיל הפרישה מעבודה, סוגיה זו אינה רלוונטית. הסיבה העיקרית, המובילה יותר ויותר בני גיל הזהב להירשם ללימודים אקדמאיים, היא פשוטה – הרחבת הדעת ולימודים והנאה אינטלקטואלית.

בהשוואה שבין סטודנטים צעירים לסטודנטים בני גיל הזהב, היתרון המרכזי ממנו נהנים סטודנטים המבוגרים יותר הוא הזמן הפנוי העומד לרשותם, כאשר מרבית הסטודנטים בגילאים אלו פרשו זה מכבר ממעגל העבודה, ואף אינם נדרשים לטיפול בילדים. הודות לכך, ובניגוד לסטודנטים הצעירים, אשר נאלצים ברובם להתרוצץ בין הלימודים והעבודה, הרי שבני גיל הזהב יכולים לרוב להקדיש זמן רב יותר בלימודים עצמם, מה שמאפשר בלא מעט מקרים הגעה להישגים גבוהים יותר.

כמו כן, ובניגוד לסטודנטים הצעירים, המחויבים בעמידה בתוכנית לימודים קשיחה, אשר היא בלבד מזכה בקבלת תואר אקדמי, הרי שסטודנטים בני גיל הזהב נהנים מיכולת תמרון גבוהה בהרבה, ויכולים לשלב בין מספר תחומי לימוד שונים, אף במספר פקולטות אקדמיות. הדבר מאפשר לסטודנט לבחור את הקורסים המעניינים ביותר מבחינתו, מבלי שיאלץ להיצמד לנהלים דרקוניים, ולקחת חלק בקורסי מבואות משעממים ומייגעים, בדומה לחבריו לספסל הלימודים.

לימודים אקדמאיים בגיל מבוגר – נקודות לתת עליהן את הדעת

חרף האמור לעיל, ואף שעבור מרבית הסטודנטים המבוגרים, רישום ללימודים אקדמאיים מהווה חוויה אינטלקטואלית ממדרגה ראשונה, תוך מתן אפשרות להתמקצע בתחומי העניין הספציפיים שמעניינים אותם, הרי שקיימות גם מספר נקודות אשר עלולות להקשות על הסטודנט המבוגר במהלך לימודיו, וחשוב לתת עליהן את הדעת מראש, וכך לנסות ולצמצם את השפעתן ככל שניתן:

  • הסתגלות לעולם האקדמי – בעוד שסטודנטים צעירים מצויים לרוב במרחק שנים ספורות מסיום לימודי התיכון, מה שמאפשר להם הסתגלות מהירה לעולם האקדמאי, הרי שלסטודנטים מבוגרים הדבר עלול לקחת זמן רב יותר.
  • אקלים חברתי – גם בימינו, מרבית הסטודנטים הם צעירים בגילאי צבא ומעלה, מה שעלול להקשות על הסטודנט המבוגר להתחבר לחבריו לספסל הלימודים.
  • חוסר במסגרת – דווקא סטודנטים מבוגרים, שלא מחויבים בתוכנית לימודים מקובעת, עלולים לאבד את התחושה של המסגרת האקדמית, מה שיפגע ביכולתם לעמוד בדרישותיה בהצלחה.

לסיכום, יחד עם יתרונותיו הרבים, שילוב סטודנטים מבוגרים באקדמיה מעלה גם מספר נקודות חיכוך, אשר חשוב לתת עליהן את הדעת. ובכל זאת, רישום סטודנטים מבוגרים ללימודים אקדמאיים מהווה מגמה מבורכת שרק הולכת ומתפשטת, ומשכך עולה הצורך לביצוע התאמות נוספות מטעם המוסדות האקדמיים עצמם, כפי שרבים אף החלו לבצע בהדרגה.

 

אולי יעניין אותך גם:

סע וטייל ברחבי ישראל: טיולים מאורגנים בארץ לבני 60 +

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715442

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר