דף הבית » יעוץ פנסיוני לעובדים מבוגרים

יעוץ פנסיוני לעובדים מבוגרים

יעוץ פנסיוני לעובדים מבוגריםחלק ניכר מהעובדים בשוק העבודה בישראל, כמעט ללא הבדל בין ענפים שונים, מפגינים בורות בולטת בכל הנוגע לזכויותיהם הפנסיוניות.

לא מעט עובדים כלל לא זוכים בהפרשות לפנסיה, וגם אלו שכן – זוכים לעיתים להפרשות חלקיות בלבד. במקרים לא מעטים, התנהלות זו מצד המעסיק ממשיכה ללא הפרעה עקב אדישות העובד עצמו, או מחמת בורות וחוסר הבנת הכללים הנהוגים בתחום זה.

חשוב להבהיר בצורה חד משמעית, כי הפרשה לפנסיה אינה מהווה משום "טובה" או "הטבה" של המעסיק כלפי עובדו. החל משנת 2008 מדובר בחובה המוטלת בחוק על כל מעסיק ומעסיקה בישראל, לה זכאי כל עובד מגיל 21, ועובדת מגיל 20. משכך, הימנעות מהפרשה לפנסיה מהווה משום הלנת שכר לכל דבר ועניין, ומאפשרת להטיל כנגד המעסיק סנקציות פליליות, ולעיתים אף עונש מאסר בפועל.

ייעוץ פנסיוני לעובדים מבוגרים – מתי כדאי?

החשיבות של הקפדה על מימוש הזכויות הפנסיוניות מקבלת משנה חשיבות בכל הנוגע לעובדים מבוגרים, אשר מחד נהנים במקרים רבים משכר גבוה יותר, ומאידך מצויים זמן קצר יחסית טרם יציאתם לפנסיה. יש לזכור, כי ההפרשה הפנסיונית תהווה בסופו של דבר ה"משכורת" של העובד לאחר יציאתו לפנסיה, ואי סדרים שונים בהפקדה זו עלולים לפגוע ממשית בגובה ההכנסה, או אף להותיר את העובד ללא משענת כלכלית עם פרישתו מעבודה.

עם זאת, גם בשעה שהמעסיק, אשר מודע להוראות החוק, אכן מפריש לעובד תשלומים לפנסיה, קיימים מקרים בהם מדובר אך בהפרשות חלקיות – במקרה של מעסיקים קטנים – לעיתים עקב טעות או בשל אי הבנה של החוק הקיים. מקרים כאלו מתבררים פעמים רבות רק לאחר פרישתו של העובד לפנסיה, ובמועד בו הוא מבקש לממש את זכאותו לקרן – כאשר כבר מאוחר מדי לתקן את הטעות.

משכך, כל עובד בישראל, ובמיוחד עובדים מבוגרים, המצויים שנים מעטות טרם הפרישה לפנסיה, נדרשים לבדוק באופן עצמאי האם אכן נהנים מהפרשות לפנסיה, ובמידה וכן – האם הפרשות אלו נעשות בהתאם להוראות החוק, ובהסתמך על שכר הבסיס לו הם זכאים. יצוין בהקשר זה, כי בהתאם לחוק, המעסיק נדרש לפרט אודות ההפרשות לפנסיה במסגרת תלוש השכר של העובד, אשר נמסר לו מדי חודש בחודשו, תוך פירוט הסכומים המלאים שהועברו. במידת הצורך, ניתן לפנות ישירות גם לחברת הביטוח המנהלת את קרן הפנסיה לצורך בירור האם ההעברות אכן מבוצעות.

במידה וקיים חוסר בהירות, או במידה והעובד לא בטוח האם זכויותיו הפנסיוניות זוכות למימוש מלא, בהתאם להוראות החוק, יש באפשרותו לפנות לקבלת ייעוץ פנסיוני, שיכול להינתן אצל יועץ פנסיוני מוסמך בתשלום, או בכל אחד מהבנקים הגדולים בישראל בחינם.

המעסיק לא מפריש לפנסיה, או מפריש בצורה חלקית בלבד – מה עושים?

כפי שנאמר, מעסיק שאינו מפריש לעובדו לפנסיה, ולחילופין מפריש בצורה חלקית בלבד (לדוגמא – תוך הסתמכות על חלק משכר הבסיס, ולא על מלוא השכר), עלול להיחשב כמלין שכר, מה שמהווה עבירה פלילית, שעונשה במקרים מסוימים מאסר בפועל. במידה ועובד מגלה כי מעסיקו אכן פועל בצורה כזו, יש באפשרותו להגיש תלונה ליחידת האכיפה במשרד הכלכלה, אשר מתפקידה לאכוף את ההוראות בעניין זה, ובסמכותה להטיל עיצומים על בית העסק.

במקביל, יש באפשרות העובד לפתוח בהליך אזרחי על מנת לקבלת את יתרת כספו מהמעסיק בצורה רטרואקטיבית, וזאת בפני בית הדין לעבודה. מטבע הדברים, ככל שהתביעה מוגשת מוקדם יותר, כך עולה הסיכוי להשבת הכספים המגיעים לעובד – אם לא בהסכמה, אזי בגיבוי פסיקת בית הדין לעבודה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715442

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר