דף הבית » פנאי ותרבות

פנאי ותרבות

פנאי ותרבותכמעט לכל אורכה של ההיסטוריה האנושית, החל מהתקופה החקלאית ועד לפני מספר מאות שנים, המונח "העולם שייך לצעירים" לא היה רק סיסמא, כי אם האמת לאמיתה, כאשר תוחלת החיים הממוצעת עמדה על בסביבות גיל 40. רק מתי מעט האריכו ימים מעל לגיל זה.

אין פלא עם כך, שמתי המעט שהאריכו ימים נחשבו כמחזה נדיר, וכ"חכמי השבט", אשר הדריכו את הצעירים מהם בהלכות העולם (בהיותם בני 40 וקצת בסך הכל).

למרבה המזל, ההתפתחות העצומה שעבר מדע הרפואה לאורך ההיסטוריה האנושית שינה מציאות זו כמעט לחלוטין, כאשר בימינו, לא רק שבני אדם מאריכים ימים הרבה מעבר למה שהיה נחשב בימים עברו כ"גילאים מופלגים", אלא שגם אותם המבוגרים מצויים במצב בריאותי ונפשי טוב בהרבה מזה של אבותיהם הרוחניים אך מספר מאות קודם לכן.

בעוד שבעבר, אדם בן 40 נאלץ להתמודד עם שורה ארוכה של מיחושים רפואיים, בגינם סבל לאורך כל שעות היממה, עד למצב של התנתקות מוחלטת מהחברה הסובבת, הרי שבימינו, אנשים בגילאי 80 ו-90 עודם מפגינים חיות וחיוניות, ומעורבים באופן מלא בעולם שמסביבם, בצורה שבני ה-40 מהעבר הרחוק יכולים היו רק לקנא בה.

כתוצאה משינוי זה, בימינו, בני גיל הזהב באוכלוסייה הכללית נחשבים יותר ויותר לא רק כאוכלוסייה נזקקת בסיכון, כי אם כקבוצת אוכלוסייה ייחודית, בעלות העדפות, תחביבים, ורצונות המאפיינים אותה. מטבע הדברים, היתרון הגדול ביותר של החברים בקבוצה זו הוא הזמן הפנוי העומד לרשותם, אשר אותו הם משקיעים במגוון רחב של פעילויות מהנות ומעשירות, ובהתאם למגוון רצונותיהם.

פנאי ותרבות בקרב בני גיל הזהב

בני גיל הזהב בישראל, כמו גם בשאר העולם המפותח, עוסקים במגוון עצום של פעילויות שונות, אשר לא ניתן כמובן לכלול את כולן במאמר זה. עם זאת, להלן יתוארו מספר פעילויות נפוצות, בהן חלק ניכר מבני גיל הזהב מוצאים טעם ועניין בתקופה שלאחר פרישתם מעבודה:

התנדבות – לקיחת חלק בפעילויות התנדבותיות היא אחת מפעילויות הפנאי הנפוצות ביותר בגיל הזהב, אשר מאפשרת מצד אחד לתרום לקהילה, ומצד שני ליהנות מאקלים חברתי מעשיר, המורכב ממתנדבים בעלי רצון זהה לתרום לקהילה. התנדבות מסוג זה עשויה להיות במסגרת מתנ"סים קהילתיים, עמותות סיוע לנזקקים, ארגונים שונים במגזר השלישי, ועוד.

קורסים ולימודים – רבים מבני גיל הזהב מעוניינים לנצל את הפנאי העומד לרשותם בהרשמה למגוון קורסים שונים, או אף ללימודים אקדמאיים מלאים. למעשה, מדי שנה, אחוז הנרשמים ללימודי תואר ראשון ושני מקרב בני גיל הזהב רק הולך ועולה בהדרגה, כאשר יותר ויותר תוכניות לימודים המותאמות ישירות לבני גיל הזהב צצות בהדרגה באוניברסיטאות ובמכללות השונות בישראל.

זירות פנויים פנויות – אחד מהתפיסות השגויות בציבור הרחב היא כי תחום ההיכרויות הוא תחום שנוגע רק לצעירים בגילם, אשר מעוניינים להתמסד ולהקים משפחה. עם זאת, בימינו, בני גיל הזהב נכנסים בהמוניהם לזירות ההיכרויות השונות, בין אם במטרה לפתוח בפרק ב' בחיי הזוגיות, ובין אם למטרות אחרות, ובין היתר על גבי האינטרנט, במגוון אתרי היכרויות המיועדים בדיוק למטרה זו.

התמסרות ודאגה לבני המשפחה – אחת מהפעילויות המעסיקות במיוחד רבים מבני גיל הזהב היא התמסרות לסיוע לבני המשפחה, ומתן עזרה בטיפול בנכדים. במיוחד בשעה שמדובר בהורים צעירים, אשר סיוע זה מקל עליהם משמעותית. למעשה, בקרב רבים מבני גיל הזהב, הסיוע למשפחה מאפשר להם להתקרב בשנית לבני משפחתם, וזאת לאחר שנות עבודה ארוכות, בהן מרבית ההורים פשוט לא מוצאים די זמן להקדיש לבני המשפחה.

אולי יעניין אותך גם:

תעסוקה לבני 60+ בזמן קורונה (בלי התקהלות)

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715442

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר