דף הבית » תרופות השינה מעלות ב-63% את הסיכון לשבר

תרופות השינה מעלות ב-63% את הסיכון לשבר

שינה טובה הינה צורך ביולוגי בסיסי. אנו זקוקים לכך ואם אנו לא ישנים מספיק, המחיר ניכר. מערכת החיסון פועלת בצורה לקויה כשאנו עייפים, אנו מועדים לתאונות בכביש או בעבודה וגם בהיבט הפחות דרמטי, גם אם חשוב, העייפות משפיעה -כשאנו עייפים אנו מרגישים חסרי אנרגיה והרבה פחות שמחת חיים. 

אז מה הפלא שתרופות שינה הן בין התרופות הנמכרות ביותר? אבל, המחיר של השימוש בתרופות הללו עלול להיות גדול. גילוי חשוב של מחקר ישראלי שנערך ב-2018 והתפרסם בעולם אומר כך: תרופות שינה מהדור החדש מעלות ב-63% את הסיכון לשבר. במיוחד, ראוי לציון הסיכון הזה בקרב אנשים מבוגרים, בני הגיל השלישי והרביעי. 

האם כל התרופות "אשמות" באותה המידה?

תרופות שנועדו להשריית נמנום וטיפול בנדודי שינה אינן דבר חדש. חומרים שמשרים קהות חושים, עייפות, נמצאים בשימוש עשרות בשנים. חומרים מיישנים למעשה היו בשימוש כבר משחר ההיסטוריה. לאור הגיוון והמספר הרב של תרופות משרות שינה הנמצאות כיום על המדפים (לרבות תרופות ללא מרשם), חשוב לומר שתופעות הלוואי המאפיינות את התרופות שונות ממותג למותג. המחקר שאותו אנו סוקרים כאן, בהובלת פרופסור מתוק מהאוניברסיטה העברית, התמקד בראש ובראשונה בתרופות החדישות יותר. 

תרופות חדישות, אשר מכונות "תרופות Z" פתרו הרבה מהבעיות שליוו את השימוש בדורות הקודמים. הדור החדש (המחקר התייחס בעיקר לתרופות כגון Zolpidem, בשל הפופולריות הנוכחית) מאופיין בכמה דברים. למשל, אלה תרופות שמייצרות הרבה פחות תופעות כגון תחושת טשטוש ארוכה. הן גם מייצרות פחות שינה כבדה או בלתי טבעית. כמו כן, תרופות Z לא ממכרות כמו הדור הקודם. 

אם כן, לאחר שראינו מה טוב במצב הנוכחי של פתרונות להשריית שינה, הגיע הרגע לדברים הטובים פחות. לפי המחקר, גם הפתרונות הללו, טובים כלל שיהיו, נמצאו כמעלים מאוד את הסיכון לנפילות ושברים. בראש ובראשונה, גדול הסיכון לכך בקרב קשישים. אי לכך, חשוב שהיד "לא תהיה קלה על ההדק". ראוי כי גם רופאי המשפחה יהיו מודעים לכך ולא ימליצו על השימוש כעניין של מה בכך. 

כמה עובדות על המחקר ורעיונות לשיפור השינה

המחקר שביקש לבדוק את הקשר בין תרופות שינה מהדור החדש לבין סיכוני נפילה, שבר ופציעה, תוכנן בסגנון מטא אנליזה. כלומר, המחקר עושה שימוש בנתונים של מגוון מחקרים קודמים, לרבות כאלה שמטרתם הייתה שונה (למשל, בדיקת יעילות של תרופות Z). באמצעות הנתונים שמצאו המחקרים הקודמים, בא המחקר הנוכחי ומסיק מסקנות בשאלת המחקר המעניינת את החוקרים. 

המחקר החדש, שהוכר בתור אחד החשובים ברפואת משפחה לשנת 2018, ניתח תוצאות של מעל ל-10 מחקרים גדולים. לרשות החוקרים התקבלו מאות אלפי נתונים, של מאות אלפי אנשים (רבים מהם עשו שימוש די קבוע בתרופות הנבדקות). עליה בסיכון של 63 אחוזים שנמצאה בהחלט מצריכה התייחסות, הן מצד הציבור הרחב והן מצד הממסד הרפואי. 

כדאי להזכיר שבגילאים מבוגרים לשברים יש נטייה להסתבך. לא מעט אירועי נפילות יסתיימו על שולחן הניתוחים, בשיקום ארוך או בירידה מהותית ביכולת התפקוד. יש לשקוד על שימוש בפתרונות נוספים, לשיפור איכות השינה או קשיי הירדמות. 

מומלץ להתמודד לא רק עם הסימפטום (קושי להירדם) אלא גם עם הסיבות המובילות לכך. למשל, מי שנוהג לשתות הרבה קפה, מומלץ להעדיף משקאות ללא קפאין. לסובלים מדחק (סטרס) יש טכניקות התרגעות כדוגמת התעמלות או יוגה. גם תזונה שמתוכננת נכון, פעילויות פנאי ותרבות כמו השתתפות בחוגים, ניהול קשרים חברתיים, פעילויות התנדבותיות או רפואה אלטרנטיבית יכולים מאוד להועיל לסובלים משינה בלתי מספקת. 

מיי מדיק

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715442

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר