דף הבית » פרפור פרוזדורים – כל מה שצריך לדעת על הפרעת הקצב המסוכנת

פרפור פרוזדורים – כל מה שצריך לדעת על הפרעת הקצב המסוכנת

כפי שאתם ודאי יודעים, אירוע מוח או שבץ מוחי, הוא נכון להיות גורם תחלואה ותמותה מרכזי בעולם המערבי וגם כאן בישראל. פרפור פרוזדורים בנוסף, מדובר בגורם המוות השלישי בשכיחותו באוכלוסייה הכללית וגורם המוות העיקרי באוכלוסייה המבוגרת. במדינת ישראל באופן ספציפי, כ-75 אחוז מהנפגעים הם בני 60 ומעלה ורק שמונה אחוזים בלבד, לוקים בשבץ מוחי לפני גיל 50. כ-90% מהמקרים של שבץ מוחי הם על רקע איסכמי, כלומר על רקע חסימה של כלי דם במוח. ב-25-20 אחוז מהמקרים של שבץ איסכמי, מדובר בתסחיף לבבי. אחד הגורמים המרכזיים להיווצרות של קריש דם שמקורו לבבי הוא ליקוי בפעילות הלב, שנקרא פרפור פרוזדורים ובליקוי זה, נעסוק בכתבה שלפניכם.

פרפור פרוזדורים הוא הפרעת קצב לב שמגדילה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי פי 5, כש-20 אחוז ממקרי השבץ המוחי מופיעים על רקע של פרפור פרוזדורים. אך לא זו בלבד שפרפור פרוזדורים מגדיל את הסיכון לשבץ מוחי אלא ששיעור התמותה משבץ מוחי שנוצר על רקע של פרפור פרוזדורים, גבוה פי 2 בהשוואה לשיעור התמותה משבץ מוחי שהופיע על רקע גורמים אחרים.

אילו תסמינים נלווים לפרפור פרוזדורים?

פרפור פרוזדורים בא לידי ביטוי בהתכווצויות לא סדירות ומהירות מהרגיל של העליות. קצב התכווצות תקין נע בין 60 לבין 100 התכווצויות בדקה. בפרפור פרוזדורים לעומת זאת, קצב ההתכווצויות נע בין 175-100 התכווצויות בדקה. כתוצאה מההתכווצויות המהירות והבלתי סדירות, המטופל עשוי לסבול משלל תסמינים ובכלל זה כאבים בחזה, קוצר נשימה, עייפות מוגברת, חולשה ניכרת, סחרחורות, קושי בביצוע פעילות גופנית ועוד.

כיוון שבמקרים רבים פרפור פרוזדורים מתרחש על רקע של מחלה או בעיה אחרת, יתכן מאוד שבנוסף לתסמינים שהוזכרו לעיל, יופיעו תסמינים נוספים שנובעים מהבעיה הראשונית. תסמינים אלו יכולים להיות למשל ירידה בלתי רצונית במשקל ושלשולים (פעילות יתר של בלוטת התריס), תסמינים שונים המצביעים על מחלות ריאה ועוד.

מעבר לכל זה, פרפור פרוזדורים עלול להוביל לסיבוכים שונים ובראשם היווצרות של קרישי דם שעשויים להיסחף בזרם הדם ולעשות את דרכם למוח או לריאות, כשזהו למעשה הסיכון המרכזי של פרפור פרוזדורים. ב-90% מהמקרים, קרישי הדם נוצרים בעלייה השמאלית כתוצאה מעימדון של הדם שממלא את העלייה, כפועל יוצא מהכיווץ הבלתי סדיר.

הערכת הסיכוי לשבץ מוחי בשל פרפור פרוזדורים

לפני שניתן להתאים את הטיפול למטופל, יש ראשית להעריך את התסמינים מהם הוא סובל, לבדוק את מידת החומרה של ההפרעה בקצב הלב, לנסות לברר מהו הגורם הראשוני להפרעה וכן להעריך את רמת הסיכון של המטופל ללקות בשבץ מוחי. רמת הסיכון לשבץ מוחי מושפעת ממספר גורמים כשבין השאר אי ספיקת לב מעלה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי וכנ"ל לגבי סוכרת, יתר לחץ דם, היסטוריה של מחלת כלי דם ועוד. מעבר לכל זה נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר בהשוואה לגברים וכן מבוגרים מעל 75 נמצאים בסיכון גבוה יחסית.

מדוע מטפלים בפרפור פרוזדורים באמצעות נוגדי קרישה?

כפי שציינו, תכנית הטיפולים בפרפור פרוזדורים מותאמת באופן אישי לכל מטופל ומטופל. בין השאר יתכן שיוחלט לטפל באמצעות השתלת קוצב לב, באמצעות אבלציה של המוקדים הבעייתיים, באמצעות שוק חשמלי שמטרתו לסנכרן את קצב הפעימות, באמצעות תרופות שמטרתן להסדיר את קצב הלב או להאט אותו ועוד. בנוסף במקרים רבים יוחלט לרשום למטופל תרופות נוגדות קרישה.
תרופות אלו מיועדות למנוע היווצרות של קרישי דם מסוכנים בשריר הלב ולהפחית את הסיכון לתסחיף ריאתי ושבץ מוחי. ההחלטה בנוגע לנחיצות של התרופות, למינון התרופתי ולסוג הספציפי של התרופות, תתקבל בין השאר בהתאם לרמת הסיכון לשבץ מוחי. בנוסף יש להעריך את הסיכון לדמם בעקבות שימוש בתרופות נוגדות קרישה. זאת כיוון ששימוש לא זהיר בתרופות נוגדות קרישה, עשוי להוביל לדמם מוגבר ואף לסכן את חיי המטופל.

לאור זאת, במסגרת הערכת החולה, יש להעריך את רמת הסיכון שלו לדמם בנוכחות תרופות נוגדות קרישה בהסתמך על מדדים כמו הפרעות בתפקודי הכליה או הכבד, היסטוריה של אירוע מוחי, שימו בסמים או אלכוהול ועוד.

מקורות ולקריאה נוספת:
פרפור פרוזדורים – שיבא תל השומר
Atrial fibrillation – mayo clinic

 

אולי יעניין אותך גם:

ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי – מדוע הוא כל כך חשוב?

מה הקשר בין מצב תפקודי של ההורים שלנו לבחירה בין דיור מוגן לבית אבות?

בני 60 פלוס? מגיעות לכם זכויות מהמוסדות!

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715442

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר