דף הבית » ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי – מהו התהליך?

ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי – מהו התהליך?

הרעיון של ליווי רוחני עשוי על פניו להיתפס כדבר מה שנועד לאנשים צעירים ומבולבלים' אך לא כך הוא. בהחלט לא רק צעירים מחפשים משמעות או חיבור למסורת כזאת או אחרת (לאו דווקא בהקשר דתי). הפעם אנו רוצים לדבר על המשמעות של ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי. הצורך הזה משותף להרבה מאוד אנשים, משלל סיבות רבות וכבדות משקל. מי מחליט שזה יכול לעזור, מיהו מלווה רוחני, כיצד הליווי מסייע? 

ליווי רוחני – למי מתאים?

המוטיבציה להתחיל בליווי רוחני יכולה להגיע מהאדם עצמו או מקרובי משפחה או מטפלים. איש או אישה בגיל השלישי או הרביעי עשויים להיות מוטרדים מהרבה מאוד דברים. לפעמים זהו מצב אובייקטיבי וברור מאליו, כגון קושי להיקלט בבית אבות או בדיור המוגן. לפעמים זהו אובדן של קרוב משפחה או אדם קרוב. זה יכול להיות גם סבל שסיבותיו הרבה יותר סמויות מהעין, למשל, קושי למצוא משמעות בגיל שבו נדמה כי כבר לא מצפה חדוות היצירה, שאין מסלול ברור של התפתחות מקצועית או אישית.

קשישים מרגישים לפעמים תלושים מהחברה, חסרי משמעות. כפי שאדם צעיר המצוי בדיכאון לא תמיד יהיה מסוגל "להרים" את עצמו ולחפש עזרה, כך נכון גם לקשיי הגיל השלישי ואף הרביעי. לכן, הרבה פעמים, המוטיבציה להתחיל בליווי רוחני מגיעה מאדם קרוב, ילדים או נכדים שידם קצרה מלסייע, מטפלים או רופאים או ידידים. בישראל של ימינו, עדיין אין די מודעות לחשיבות ולתועלת של ליווי רוחני, אך חשוב להדגיש שזהו כלי רב עוצמה, לא חזרה בתשובה מצד אחד אך בהחלט סוג של טיפול ברגש, ולא רק לחילוניים. 

הליווי מתאים למשל:

  • למתמודדים עם תחושה של אובדן עצמאות.
  • לקשיים של תחושת חוסר תכלית וחוסר עתיד. 
  • לסובלים מכאבים פיזיים או נפשיים, כשאין די בטיפול תרופתי. 
  • לסובלים מתחושת ייאוש בשל בדידות, ניכור או כל סיבה אחרת. 

מלווה רוחני – קווים לדמותו

ליווי רוחני הולך ומתפתח בעולם כסוג של פרופסיה מקצועית. כלומר, הולך ומתגבש סט של כלי עבודה שנמצא בידיהם של אנשי מקצוע. ניתן ללמוד ליווי רוחני וגם בארץ, יש מספר מוסדות רציניים ביותר ומפוקחים, שבהם מכשירים אנשים שעוסקים בכך.

לענייננו, חשוב גם לומר, מה בדיוק עושים במהלך ליווי רוחני. מה בדיוק קורה שם? חשוב להדגיש כי אין מדובר על טיפול פסיכולוגי, למרות שגם פסיכולוגים שהוכשרו בהתאם חובשים כובע של מלווים רוחניים. גם אין מדובר במפגש עם עובדת סוציאלית, למרות שיש גם עובדות סוציאליות שלמדו ליווי רוחני ועוסקות גם בכך. העוסקים בכך הם אנשים מלאי אמפתיה, תובנות ותעצומות נפש ויכולת הקשבה, לרוב, אנשים שעברו בעצמם כברת דרך של התפתחות אישית ורוחנית. 

תהליך ליווי רוחני – מה בדיוק עושים?

מלווים יכולים לעשות שימוש בשלל כלים, המוכרים מפרופסיות טיפול, יעוץ וסיוע, אך בהחלט יתכן שהכלים יהיו מבוססים במידה רבה על שילוב של אינטואיציה נרכשת. ליווי רוחני יכול לכלול יותר הקשבה מצד המלווה או יותר הובלה של הקשיש. העלאת זיכרונות וחיפוש אחר נקודות בהיסטוריה האישית, שיהיו מקור לנחמה וכוח. 

בליווי הרוחני שניתן לבני הגיל השלישי והרביעי, מחפשים להעניק תמיכה בצורה שמתחברת מאוד לאדם המבוגר. נוצר קשר בין המלווה לבין האדם המבוגר, כך שמתבסס אמון. רצון להבין מה מטריד או מקשה, מה מעסיק את המחשבות, מהן המצוקות.

מתוך ההיכרות הזאת, עולה תהליך ליווי אישי. תהליך שנועד לחזק, למצוא בפנים או להעניק מבחוץ, את המשען החשוב, בדרכים שונות. עבור אדם אחד, ליווי רוחני יכלול שימוש בפתגמים ומסורות רוחניות מסביב לעולם. עבור אדם אחר, הליווי יכלול תפילה נשכחת שהייתה בשימוש בבית אבא. המיקוד יכול להיות בכלים אסתטיים, שירה או ספרות, שעוסקים בצד השלם של הזקנה.  

רוצים לדעת יותר על ליווי רוחני לגיל השלישי? התקשרו 072-3957577

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715442

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר