דף הבית » זהירות: הונאת קשישים לפנייך!

זהירות: הונאת קשישים לפנייך!

הונאת קשישים היא אחד הנושאים היותר כואבים שאפשר להיתקל בהם. הידיעה שגורם מסוים – בין אם נוכל, עבריין, מוכר או ספקשלא יעבדו עליכם – הישמרו מהונאת קשישים שירותים – ניצל את התמימות, חוסר הידע וחוסר האונים של חלק מהקשישים כדי להונות אותם בסכומי עתק ולהסב להם נזק חמור (לא רק כלכלית) יכולה להדיר שינה מכל אדם. אבל למרבה הצער זה קורה, ואפילו בשכיחות גבוהה יותר ממה שאנחנו מקווים.
אז מה אפשר לעשות כדי לצמצם את התופעה? חשוב לדעת שיש מכלול של כלים וצעדים שעשויים להקטין את ממדי התופעה, חלקם צריכים להיעשות ברמה הפרטנית וחלקם ברמה הלאומית יותר.

הם יקרים לנו, כך תשמרו על ההורים מפני הונאות קשישים

קשישים ובני משפחותיהם חייבים להיות חשדניים בכל עסקה שהם מבצעים, תוך שינון עובדה חשובה: אין מתנות חינם, ועסקה שנראית טוב "מדי" על הנייר צריכה להדליק כמה נורות אזהרה. פעמים רבות משווקים מוצרים במחיר שערורייתי במסווה של מתנה, מספקים לקשיש מוצר מפוקפק בהבטחות שווא וכן הלאה. רצוי מאוד ללוות את האדם המבוגר כשהוא מבצע עסקה, לקרוא היטב את הפרטים בחוזה ולשאול את כל השאלות. אם משהו בעסקה נראה חשוד, או שהתשובות של המוכרים והמשווקים נראות מעורפלות מדי, רצוי לוותר על העסקה.

יש לציין בהקשר הזה את אחד החוקים הרלוונטיים עבור כל אדם מבוגר – החוק שמאפשר ביטול עסקה ברוכלות אשר עסקת מכר מרחוק על ידי אזרח ותיק (גיל 65 ומעלה). העיקרון הוא שניתן לבטל עסקה שעורך אדם מבוגר בתוך ארבעה חודשים מרגע קבלתם של ההסכם או המוצר, על פי המאוחר מביניהם, ללא כל סנקציה. אם מדובר במוצר בו נעשה שימוש, שגרם לירידת ערך, עשוי בעל העסק לדרוש קבלת פיצוי עבור הפחת או לחלופין לקזז את הפתח מסכום ההחזר שהוא מעניק ללקוחות.

כמובן שהתמונה של הונאת קשישים אינה מסתכמת בתחום הצרכנות. מדי יום אנחנו עדים למעשי מרמה על גבול הפליליים, לרבות התחזות לגורמים שונים על מנת להסב נזק לקשיש (למשל דרך פריצה לביתו או אפילו מעשי אלימות). כאן כבר יש המלצות בטיחותיות שחשוב לוודא שהאדם המבוגר מיישם, למשל לא לפתוח את דלת ביתו לאדם שהוא אינו מכיר, להימנע ממסירת פרטי האשראי שלו לכל גורם שלא בטוחים מי עומד מאחוריו או אפילו התקנה של אמצעי בטיחות והתראה שונים.

המאבק בהונאת קשישים הוא המלחמה של כולנו

מעשי הונאה ומרמה של קשישים הם בעיה לאומית, שהמודעות אליה גדלה ככל שהשנים חולפות. אפשר בהחלט להצביע על נסיונות שנעשו במישור הלאומי על מנת לצמצם את התופעה. לפני כמה שנים התבשרנו על הגברת האכיפה והחמרת הענישה של הנוקטים במעשי מרמה מול קשישים או צרכנים אחרים המוגדרים כ"פגיעים", לרבת הגדלת הקנסות נגד החוטאים, הטלת סנקציות אישיות פליליות או השבת הכסף לנפגעים על ידי חברות האשראי במקרה של מרמה (כולל כמובן הפסקת התשלומים שעוד יש לשלם).

התפקיד שלכם, אזרחי מדינת ישראל, הוא להיות עם האצבע על הדופק. בכל פעם שאתם חושדים שיש גורם מסוים המבצע מעשי מרמה נגד קשישים ואוכלוסיות חלשות אחרות, נסו לתעד את ההתנהלות מולו. יש גורמים שונים אליהם אפשר לפנות לדיווח ולמתן סיוע: החל מתוכניות טלוויזיה בעלות בסיס חברתי דוגמת "הכל כלול", "הצינור" או "המתחזים", דרך הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ועד למשטרת ישראל, במקרים הגובלים בפשיעה פלילית.

מקורות ולקריאה נוספת:
How to avoid elder fraud: A guide for older people, carers, and relatives
Protecting older adults from fraud and financial exploitation

 

אולי יעניין אותך גם:

הטבות והקלות במס הכנסה לאזרחים ותיקים

פרישה מוקדמת – מה כדאי לבדוק לפני הפרישה?

טיפול בבן זוג סיעודי – דרכי התמודדות וסיוע כלכלי

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715442

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר